Προκλήσεις του σήμερα: ο μεταφραστής ως πάροχος υπηρεσιών

Αρχικά πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι εκτός από αυτόνομοι εργαζόμενοι, αποτελούμε επίσης μέρος ενός οικοσυστήματος, είμαστε ένας κρίκος στην αλυσίδα, μέλη ενός εικονικού γραφείου. Συνεπώς αντιμετωπίζουμε σχετικά ανάλογες προκλήσεις. Η δυσκολία έγκειται στο να συμβιβάζουμε αυτές τις δύο πτυχές του ρόλου μας, δεδομένου ότι οι πόροι που διαθέτουμε για να ανταπεξέλθουμε στην επιβαλλόμενη μεταβολή είναι σαφώς λιγότεροι. Πέρα από το χρόνο που αφιερώνουμε στην καθ’ αυτή μεταφραστική εργασία μας και στη διαχείριση των έργων που αναλαμβάνουμε, παράλληλα πρέπει να αυτομορφωνόμαστε και να αποκτάμε νέες δεξιότητες, να προσαρμοζόμαστε σε νέες διαδικασίες, να επενδύουμε σε νέα συστήματα και λογισμικό, να ακολουθούμε τις τάσεις και να ενημερωνόμαστε, πιέζοντας τον χρόνο και τον προϋπολογισμό μας.

Συχνά αισθανόμαστε χαμένοι, είτε λόγω της υπερ-πληροφόρησης είτε λόγω ελλείμματος πληροφόρησης, και δυσκολευόμαστε να αποκτήσουμε μια αντικειμενική εικόνα του χώρου όπου δραστηριοποιούμαστε, προκειμένου να συντονίσουμε τις ενέργειές μας για να καθιερώσουμε τη θέση μας. Ένας καλός πρώτος τρόπος οργάνωσης είναι η προσφυγή σε απλές αρχές του μάρκετινγκ, προκειμένου να ομαδοποιήσουμε τους τρόπους αντιμετώπισης των προκλήσεων που αναδύονται από την αλλαγή της φύσης του επαγγέλματος. Έτσι, θα μπορούσαμε να κατατάξουμε τις δράσεις μας σε τέσσερις κατηγορίες:

1) Τμηματοποίηση αγοράς και στόχευση

2) Τοποθέτηση (positioning)

3) Πλεονέκτημα διαφοροποίησης

4) Προώθηση-προβολή

Τμηματοποίηση αγοράς και στόχευση

Τμηματοποίηση αγοράς και στόχευση σημαίνει: αναγνωρίζουμε το κατάλληλο είδος πελάτη (ιδιώτες, δημόσιο, εταιρείες, εκδοτικοί κ.λπ.), την κατάλληλη αγορά (εσωτερικό, εξωτερικό, βιομηχανία) και επικεντρώνουμε την προσπάθειά μας για να τους εξυπηρετήσουμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, προκειμένου να αποκτήσουμε “πλεονέκτημα διαφοροποίησης”.

Content
via

Στο σημείο αυτό αξίζει να γίνει παράθεση ορισμένων διαφωτιστικών στοιχείων από πρόσφατες έρευνες για την αγορά των μεταφραστικών υπηρεσιών: τα τρία κορυφαία προϊόντα/υπηρεσίες που θεωρούν οι καταναλωτές ότι πρέπει υπάρχουν στη γλώσσα τους είναι τα εξής: τραπεζικές και χρηματοοικονομικές υπηρεσίες (86%), φαρμακευτικά προϊόντα και προϊόντα ομορφιάς (78%), ηλεκτρονικά καταναλωτικά είδη (73%). Ακολουθούν οι κατηγορίες του εξοπλισμού επιχειρήσεων (business equipment) (71%), της οικιακής ψυχαγωγίας (71%), του υλικού και λογισμικού υπολογιστών (71%) [1]. Επίσης έχουμε αναδυόμενες τεχνολογίες σε πολλούς τομείς, π.χ. γεωργία, βιοϊατρική, ενέργεια, επικοινωνίες, οπλισμοί, ρομποτική, νευροεπιστήμες κ.λπ.

Από την άλλη, τα μόνιμα προβλήματα που αναφέρουν οι μεταφραστές σήμερα είναι (α) πού θα βρω πελάτες και (β) δεν έχω συνεχή ροή εργασίας. Πριν ξεκινήσουμε να προσφέρουμε τις υπηρεσίες μας, πρέπει να σκεφτούμε ποιοι είναι οι συχνότεροι πελάτες ή οι πελάτες με το μεγαλύτερο διαθέσιμο προϋπολογισμό/κεφάλαιο, ποιοι είναι οι επικερδείς τομείς με μεγαλύτερο όγκο κειμένων και περιοδικότητα προς μετάφραση υλικού, ποιες είναι οι τάσεις, για παράδειγμα, μήπως αναπτύσσονται νέοι βιομηχανικοί κλάδοι στην αγορά μου που ήταν άγνωστοι μέχρι πρότινος; Μήπως η νομοθεσία επιβάλλει την υποχρεωτική μετάφραση ορισμένων εγγράφων, που σημαίνει ότι ο όγκος εργασίας για το συγκεκριμένο τομέα είναι εξασφαλισμένος;

Ακόμα και αν είμαστε έμπειροι μεταφραστές, πρέπει να αναγνωρίζουμε αυτές τις αλλαγές και τις νέες ανάγκες που εμφανίζονται και ανάλογα να επαναπροσανατολίζουμε την εξειδίκευσή μας. Ωστόσο, ακόμα και έμπειροι μεταφραστές δυσκολεύονται να κάνουν αυτό το βήμα. Συχνά πρόκειται απλά για ψυχολογικό “μπλοκάρισμα”, ο φόβος να ξεφύγουμε από το γνώριμο, το ασφαλές, και να μπούμε στο άγνωστο, εκεί όπου θα πρέπει να αντιμετωπίσουμε το βάρος της απόρριψης, της κριτικής και της αμφισβήτησης. Ωστόσο, ο τολμών νικά. Ας ξεκινήσουμε απλά. Αν μας ενδιαφέρει ένας κλάδος, ας διαβάζουμε για να μάθουμε. Αν υπάρχουν εξειδικευμένα επιμορφωτικά προγράμματα, ας επενδύσουμε στη μόρφωσή μας. Ας προσπαθούμε να βρούμε συνεργάτες από τους οποίους μπορούμε να μάθουμε, ακόμα και κάποιον μέντορα.

Επόμενη σελίδα

Pages: 1 2 3 4 5

Με χαρά διαβάζουμε τα σχόλιά σας!

Αρέσει σε %d bloggers: